ПАНАРІНА НАТАЛІЯ СЕРГІЇВНА
Я вчитель… Ще з дитинства, маючи за приклад
своїх чудових педагогів, хотіла
працювати у школі, виховувати в дітях любов до рідної мови та літератури. Тому
не було жодних сумнівів щодо вибору професії! Так склалася доля, що тривалий
час не могла реалізувати себе за фахом. Але ось уже сім останніх років я із
задоволенням та очікуванням чогось прекрасного йду до моєї рідної Світловодської
загальноосвітньої школи №1. Учням хочу віддати не лише свої знання, а й
частинку любові, поваги та віри. Керуюся словами Льва
Толстого, який говорив: «Якщо вчитель має тільки любов до
справи, він буде добрим учителем. Якщо вчитель відчуває тільки любов до учня,
як батько чи мати, він буде кращим за того вчителя, який прочитав усі
книжки, але не відчуває любові ні до справи, ні до учня. Якщо учитель поєднує в
собі любов до справи і до учнів, він – досконалий учитель».
Сучасний
учень отримує великий обсяг наукової інформації поза школою, поза уроками. Отже,
він стає більш вимогливим
до подання
навчального матеріалу. Тому я намагаюся постійно дізнаватися
щось нове, вдосконалюватися, оволодівати сучасними методиками проведення уроку. При цьому дуже важливо не тільки дати знання, але й навчити
добувати їх, знаходити потрібну інформацію, зіставляти факти. Неохідно розкривати
матеріал за допомогою учня, зробити так, щоб
він відчував себе частинкою уроку.
Педагогічна
ідея
Школа не комора знань, а світоч розуму.
Усі діти не
можуть мати однакові здібності.
І
найважливіше завдання школи –
виховання здібностей.
Василь Сухомлинський
Духовне оновлення нашої держави, новітні
процеси в системі освіти передбачають створення сприятливих умов для
утвердження атмосфери творчості, багатогранного розвитку особистості, її
обдарованості та розвитку компетентностей.
Працюючи над своєю методичною проблемою «Підвищення
рівня грамотності, розвиток творчих здібностей учнів шляхом використання
інноваційних технологій та створення сприятливого освітнього середовища для
здобувачів освіти з особливими освітніми потребами», намагаюся виховувати в
учнях стійку мотивацію й прагнення до
вивчення української мови, формувати у них вміння комунікативно доцільно й
виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях. Ці знання
діти повинні вміти застосовувати поза межами школи, у повсякденному житті для
подальшого успішного професійного становлення та облаштування особистого життя.
Найефективнішим засобом
досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід
забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування
інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.
Інтерактивні
форми роботи сприяють розвитку ініціативи, незалежності, уяві, співпраці з
іншими учнями. На своїх уроках застосовую такі методи інтерактивного навчання,
як робота в парах, групах, « Мікрофон», « Мозковий штурм», « Мозаїка», « Аналіз
ситуацій», а також імітаційні ігри, дискусії, дебати. Використання
інтерактивних технологій не самоціль, а засіб створення атмосфери
доброзичливості й порозуміння, зняття з
душі дитини почуття страху, спосіб
зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх,
виявити здібність до творчості. Наприклад, гра « Загадкова торбинка»
сприяє активації та розвитку розумових і мовленнєвих здібностей учнів, пам’яті,
спостережливості. Учасники команд по черзі витягають з торбинки номерки
запитань, на які мають дати відповідь. Якщо команда не справляється, на
допомогу приходять суперники і заробляють собі додатковий бал.
Розвиваю критичне мислення дітей. Надаю
можливість вільно розмірковувати, робити припущення, встановлювати їхню
очевидність чи безглуздість. На кожному уроці даю учням час для роздуму,
переживання, вибору позиції і обов’язкового словесного озвучення.
В
освітньому процесі використовую
різноманітні ігрові завдання. Вони сприяють розвитку творчих здібностей
школярів, ставлять учня перед необхідністю самостійно знаходити шляхи розв’язання,
а отже, розпізнавати і аналізувати мовні факти,зіставляти їх і формулювати
висновки. Цьому сприяє цілий спектр лінгвістичних ігор: кросворди, ребуси,
загадки, написання творів-мініатюр, есе, « Зайвина», « Спіймай помилку», « Вірю
– не вірю», « Найрозумніший» та інші. Наприклад,
гра « Запитання в подарунок» передбачає
створення учнями запитань за темою уроку. Необхідно обмінятися ними з іншими та відповісти на ці питання.
Активно
послуговуюсь інформаційно-комп’ютерними технологіями, за допомогою яких створюю
кросворди, мультимедійні презентації, ментальні карти, тести. У цьому
допомагають програми Microsoft PowerPoint,сервіси LearningApps, Thing Link, Padlet.
Mатеріали
освітніх інтернет-платформ на уроках
мови та літератури викликають живий
інтерес в учнів, покращують процес засвоєння матеріалу, унаочнюють пізнання,
сприяють розвитку творчих здібностей.
Вимушене дистанційне навчання стало
викликом для всіх учасників освітнього процесу: вчителів, учнів та батьків.
Організувати якісне навчання з використанням цифрових технологій, надихати й
мотивувати учнів, давати раду технічним проблемам виявилось зовсім непросто.
Тому засвоїла нові методи роботи. Для
дистанційного навчання обрала платформу Google Classroom, яка дозволяє
організувати онлайн-навчання, використовуючи відео-, текстову та графічну
інформацію. Під час дистанційного навчання мною було організоване ефективне спілкування з учнями в режимі
реального часу, проводилися уроки за допомогою сервісів Zoom, Viber, здійснювалися
тестування, контроль, систематизація,
оцінювання діяльності учнів.
Використовуючи інноваційні технології на
уроках української мови та літератури, вивела свою формулу успішної роботи на
уроці. Головне - дотримуватись двох основних правил:
1.
Залучити до роботи всіх дітей класу.
2.
Поставити учня у позицію творця.
Вважаю доцільним на уроках використовувати
елементи інноваційних технологій разом із традиційними, що дозволяє
урізноманітнити діяльність учнів, а саме:
• навчає здобувати знання самостійно;
• акумулює вміння користуватися здобутими
знаннями для рішення нових завдань;
• сприяє набуттю комунікативних навичок і
умінь (тобто умінь працювати в різноманітних групах, виконуючи різні соціальні
завдання і ролі);
• надає можливість широких людських
контактів в знайомстві з різними точками зору на одну проблему;
• навчає користуватися дослідницькими
методами: збирати інформацію, факти, уміти їх аналізувати з різних точок зору,
висувати гіпотези, робити висновки;
• надає можливість висловлювати свої
власні думки.
Цей процес організовую так, щоб
зорієнтувати дитину на досягнення нею цілей, які вона сама собі поставила.
Окрім того, не забуваю , що набагато результативнішим є навчання, що проходить
у співробітництві вчителя та учня. Саме таке навчання, з використанням
інноваційних технологій, сприяє формуванню ключових компетентностей учнів,
стимулює активність і творчість, підвищує інтелект дитини, зміцнює її віру у
власні здібності. Тому взаємоповага, взаєморозуміння, доброта, підтримка, сучасні
інноваційні методи і прийоми – невід’ємні супутники моїх уроків.
Немає коментарів:
Дописати коментар